banner

Blog deel 4: Overstappen naar de cloud – Waar moet ik rekening mee houden?

Stap ik wel of niet over op de cloud? Bij veel bedrijven speelt deze vraagstelling. In een reeks van 5 blogs vertelt T-ICT waar je overal rekening mee moet houden wanneer je wilt overstappen naar de cloud. In deel drie van deze reeks hebben we het belang van de betrouwbaarheid en de cloudleverancier besproken, van een duidelijke exit strategie en het in kaart brengen van bedrijfsprocessen (lees hier het derde blog). In het vierde deel van deze reeks hebben we het over de kwaliteit van de partners van je cloudleverancier, transparantie en ICT beheer en het hebben van een duidelijke Service Level Agreement (SLA).

Krijg inzicht in de partners van je Cloudleverancier.

Ook jouw Cloudleverancier heeft weer te maken met partners waarmee hij samenwerkt. Dit kan een partij zijn die datacenters beheert, maar bijvoorbeeld ook partijen als Microsoft voor de benodigde licenties. Zorg ervoor dat je duidelijk inzicht krijgt in deze partners en technieken die ze gebruiken. Vraag eens na wat voor kwaliteit ze leveren en wat hun reputatie is. Jouw Cloudleverancier kan namelijk afhankelijk van deze partners zijn om jou een goede Cloudervaring te bieden. Het is belangrijk hier inzicht in te krijgen.

Werk met een transparante ICT beheerder

Als ondernemer wil je weten waar je aan toe bent qua ICT kosten. Zorg ervoor dat je vooraf goed inzichtelijk heb wat de opstart- en maandelijkse kosten zijn voor het gebruik van de Clouddiensten en beheerskosten.Probeer daarnaast voor jezelf inzichtelijk te maken wat de huidige kosten van jouw ICT zijn. Denk daarbij ICT Personeel, hard- en software, telecommunicatie, stroom en internet. Daarnaast zijn er ook indirecte kosten zoals bij Downtime en slecht of matig functionerende technologie zodat personeel komt stil te zitten.

Leg afspraken vast in een SLA

Hardware en software worden als een ICT dienst aangeboden door jouw cloudleverancier. Wanneer er iets niet gaat zoals je van te voren verwacht dan wil je terug kunnen grijpen naar de gemaakte afspraken. Deze afspraken leg je vast in een Service Level Agreement. Zo leg je bijvoorbeeld vast wat onder de 24/7 dienstverlening valt en wat je kunt verwachten op het moment dat er iets aan de hand is.

Volgende maand komen we met het laatste blog in deze reeks van vijf.

Wilt u ook eens sparren over de mogelijkheden van de Cloud, dan kan dat natuurlijk. Neem vrijblijvend contact op.

NIEUWS