banner

Vier tips om het lekken van belangrijke bedrijfsgegevens te voorkomen

Beveiliging van uw klantenlijsten, ordergegevens en omzetcijfers is geen onbelangrijke zaak. Niemand wil tenslotte dat dergelijke informatie open en bloot op straat komt te liggen. Toch zijn er bedrijven die een laag security plan hebben als het aankomt op deze gegevens. Wij doen in ieder geval liever aan voorkomen, in plaats van genezen. Vandaar deze vier tips!

Tip 1: Bewerkersovereenkomsten ter geheimhouding

Allereerst: een bewerker is een derde partij die andermans persoonsgegevens verwerkt. Deze formele overeenkomsten zijn dus bedoeld om bedrijfsprocessen in te richten, als u in zee gaat met een partner. Zo moeten onze engineers data van klanten geheimhouden en zijn er handleidingen opgesteld om te bepalen wie welke rol heeft en wel functie vervuld binnen het geheel. Dit zorgt voor duidelijke verantwoordelijkheid en afstemming met elkaar.

Tip 2: Firewalls online omgeving

Een bekend begrip; fire walls. Dit is een barrière bedoeld voor uw hardware en software apparatuur en is geschikt voor zowel uw server- als cloud omgeving. De nieuwste generatie (next gen) fire walls monitoren je continue via een appliance en bevatten bijvoorbeeld ook een anti-virus en anti-spyware, om je nóg veiliger te houden. Praktische handelingen zoals iedere maand het wachtwoord wijzigen, vergroten de veiligheid en verkleinen de risico van het kraken.

Tip 3: Laat niks slingeren

Zelfs de besten willen nog wel eens wat laten liggen. Bijvoorbeeld de politie die een USB in auto laat liggen, of slecht beveiligde gemeentes die gehackt worden. Puur laksheid en onwetendheid. Gelukkig leest u nu dit blog, en weet u dat u voortaan zuiniger op uw spullen moet letten. Het kan snel gaan. NAW gegevens, bankrekeningen en BSN nummer geven kwaadwillende erg veel om mee te werken. Te veel zelfs.

Tip 4: Security awareness creëren binnen uw bedrijf

In een bedrijfspand werken veel mensen. Een dreiging kan van buiten, maar ook van binnen komen. Het is in ieder geval verstandig om iedereen binnen het bedrijf te vertellen van de risico’s. Zorg voor een clean desk policy. Die offerte laat u voortaan dus niet meer op tafel liggen, waar iedereen inclusief de schoonmaker hem kan zien. Het toetsenbord vergrendelt u als u weggaat, zo kan er niemand vanuit uw naam berichten versturen. En mediaopslag houdt u uit het zicht, als u bijvoorbeeld in de auto zit en hem parkeert. Ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen.

Benieuwd wat u kunt doen om uw beveiliging aan te scherpen? Neem vrijblijvend contact op.

NIEUWS